GERİ
Kelimeler Pek Gereksiz
Kelimeler Pek Gereksiz
13.09.2019–08.03.2020

Kelimeler Pek Gereksiz

Küratör
Selen Ansen

* Ücretsiz Etkinlik
SANATÇILAR:
Gökçen Dilek Acay
Vito Acconci
Nevin Aladağ
Meriç Algün
Francis Alÿs
Yto Barrada
Mehtap Baydu
Joseph Beuys
Geta Brătescu
George Brecht
Elina Brotherus
Stanley Brouwn
Sophie Calle
Anetta Mona Chişa
Lucia Tkáčová
Henning Christiansen
Elmas Deniz
Elisabetta Di Maggio
Osman Dinç
Didem Erk
Ceal Floyer
Leylâ Gediz
Ludwig Gosewitz
Rebecca Horn
Vlatka Horvat
Allan Kaprow
Ali Kazma
Milan Knížák
Daniel Knorr
Július Koller
Igor Kopystiansky
Alicja Kwade
Lene Adler Petersen
Sigmar Polke
Karin Sander
Sarkis
Roman Signer
Amikam Toren
Ken Unsworth
Franz Erhard Walther
Anne Wenzel
Akram Zaatari

Jest, kalıntı ve iz temaları etrafında kurgulanan sergi, Türkiye’den ve çeşitli ülkelerden sanatçıların Arter Koleksiyonu'nda yer alan eserlerini bir araya getiriyor. Kelimeler Pek Gereksiz sergisinin çıkış noktasını, sanatçılar Allan Kaprow ve Robert Smithson arasında 1967'de geçen, “müzenin ne olduğu” konulu bir konuşma oluşturuyor. Bu bağlamda sergi, alışıldık nesne odaklı perspektifin ötesine geçerek, bir sanat kurumunun barındırdığı ve muhafaza ettiği maddi olan veya olmayan şeyler üzerine düşünmeyi öneriyor. Sergilenen eserler aynı zamanda, sanat nesnesine ürünü, koruyucusu, katalizörü, izi ve/veya kalıntısı olduğu hareketler ve eylemler üzerinden yaklaşarak farklı bir bakış açısı edinmemize aracılık ediyor. Beden, dil, zaman ve mekânla güçlü ve dinamik ilişkiler kuran bu eserler, geçmiş jestlere tanıklık ediyor ya da yeni, gelecek jestlere kapı aralıyor. Çeşitli üretim biçimleri yoluyla geçip giden zamanın izlerini, ortadan kaybolan veya tüketilmiş şeylerin kalıntılarını ve duyusal deneyimleri görünür kılıyorlar. Kelimeler Pek Gereksiz, yaşamın sıradan ve gündelik yönlerine eğiliyor. Bir müze deposunda muhafaza edilemeyen veya bir sergi alanına yerleştirilemeyen gelip geçici duygu, ilişki ve süreçleri ele alıyor. Böylece göz ardı edilen şeylere ve tanıdık durumlara yeni bir gözle bakarak, onların yaratıcı potansiyellerini açığa çıkarmayı öneriyor. Sergilenen eserler, büyük hedeflere yönelik görkemli, gösterişli veya kahramanca jestlerden bilinçli bir biçimde uzaklaşıyor. Bunun yerine, el kullanılarak veya kullanılmaksızın gerçekleştirilen çok sayıda gündelik eylemi –önemsiz, beyhude, hayatî ya da temel bazı eylemler de dahil olmak üzere– canlandırıyor veya belgeliyor. Sanatsal olanın dışında bir işlevi veya hedefi olmayan, kendileri için icra edilen bu sıradan jestler, güncel sanat üretimi bağlamında niyet, olanaklılık ve müelliflik gibi mefhumları sorguluyor.

Alışıldık formların betimlenmesi, temel eylemlerin icrası, buluntu ve hazır nesnelerin ya da sıradan malzemelerin kullanımı yoluyla gündelik olanı sahiplenen sergide, jest ve deneyim nesnenin kendisi göz ardı edilmeksizin kutlanıyor. Sanat eserinin nesne olma halini sorgulayan sanatçıların bu pratikleri, bazı durumlarda daha da ileriye giderek, sanat eserleriyle sıradan nesneler ve isimlendirilmemiş “şey”ler arasındaki ayrımı muğlaklaştırıyor. Serbest çağrışımlar aracılığıyla ilerleyen sergi, oluşturulmuş hiyerarşileri irdeleyip bir tür tanımsız nesne ve eylemler zinciri yaratarak bu düşünümü devam ettirmeye çabalıyor. Sergi, başlığını Depeche Mode'un 1990'lardaki hit parçası Enjoy the Silence'ın (Sessizliğin Tadını Çıkar) sözlerinden alıyor. Bu bağlamda Kelimeler Pek Gereksiz, dilin yetersizliğini ilan eden tek yönlü bir beyandan ziyade her bir eserle farklı bir anlama kavuşan ve farklı yorumları davet eden, açık uçlu bir duruşu sahipleniyor. Sanat ve yaşam arasında köprü kuran Kelimeler Pek Gereksiz, jestin ve dilin, verimlilik bağlamında ele alınan birer iletişim aracının ötesinde, eyleme geçirildiklerinde dönüştükleri üretim sahasına ilişkin deneyimler sunuyor. Sergi izleyiciyi gündelik eylemler ile yaratıcı süreçlerin, şiirsel olan ile dünyevi olanın, tanıdık ile tekinsizin, tekrar edenle biricik olanın yollarının kesiştiği bir alana adım atmaya davet ediyor.

Yerleştirme görüntüsü: Kelimeler Pek Gereksiz, 2019
Fotoğraf: Hadiye Cangökçe
George Brecht
Sandalye Olayları
1969
4 adet beyaz sandalye, ekmek, bir çift ayakkabı, saksıda çiçek, boya kutusu ve fırça
Fotoğraf: Hadiye Cangökçe
Yerleştirme görüntüsü: Kelimeler Pek Gereksiz, 2019
Fotoğraf: Hadiye Cangökçe

Rehberli Turlar

Arter’de her hafta düzenlenen Rehberli Turlar, katılımcıların yapıtları kendi hayat deneyimleriyle ilişkilendirerek yorumlamalarını teşvik eden bir yaklaşım benimser. Türkçe ve İngilizce rehberli turlar aşağıda belirtilen gün ve saatlerde, her hafta düzenli olarak verilir. Tur ücreti kişi başı 25 TL'dir, ödeme Arter web sitesinden ve gişeden yapılabilir. Rehberli tur ücretine Arter giriş ücreti dahil değildir. Her hafta Perşembe günü 15.00’da gerçekleşen Yakın Bakış turu ücretsizdir. Düzenli rehberli turlar dışında grup turları ve İngilizce rehberli tur istekleriniz için turlar@arter.org.tr adresine yazınız.

 

 

Rehberli Turlar
Arter üyesi misiniz?
Üyelik programlarına ve üyelik ayrıcalıklarına göz atın
ARTER ÜYESİ DEĞİLİM ARTER ÜYESİYİM
Üye olmak ister misiniz?
Üyelik programlarına ve üyelik ayrıcalıklarına göz atın
ARTER ÜYELİK ÜYE OLMADAN DEVAM ET
Etiketlerle arama yapabilirsiniz
TÜMÜ
SERGİ
ETKİNLİK
CANLI
MÜZİK
DANS
FİLM
YORUMLAMA ETKİNLİĞİ
ÇOCUK
SERGİ TURU
YETİŞKİN
ATÖLYE
HAREKET ATÖLYELERİ
ÇAĞDAŞ SANAT SEMİNERLERİ
PERFORMANS
4-6 YAŞ
8-11 YAŞ
8-12 YAŞ
9-11 YAŞ
ÇOCUK VE EBEVEYN
6-9 YAŞ
TİYATRO
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
REHBERLİ TUR
TARİHE GÖRE
Tümü
Bugün
Yarın
Bu Hafta...
Bu Hafta Sonu
Bu Ay
Ücretsiz etkinlikleri göster
TEMİZLE
UYGULA
Arter duyuru listesine kaydınız alınmıştır.
Lütfen tarayıcınızı en uygun boyuta getiriniz
Bu web sitesinde size daha iyi hizmet sunabilmek için çerez kullanılmaktadır. Kullandığımız çerezleri görüntüleyebilmek ve daha fazla bilgi almak için Gizlilik ve Çerez Politikası sayfasını inceleyebilirsiniz.
x