GERİ
Bill Fontana
Sessiz Yankılar (Akustik Görüntüler serisinden), 2022
Video karesi
Sanatçının izniyle
4 Aralık 2022'ye kadar

Bill Fontana
Sessiz Yankılar: Notre-Dame

Bill Fontana’nın 7 Haziran 2022 tarihinde Centre Pompidou’da ilk gösterimi gerçekleştirilen on kanallı ses yerleştirmesi Sessiz Yankılar: Notre-Dame, Paris’in simgesel yapılarından Notre-Dame Katedrali’nde yer alan ve 2019’daki yangın neticesinde sessizliğe mahkûm kalan dev boyutlardaki on adet çanın seslerini yeniden duyulur kılıyor. Fontana’nın restorasyonu 2024 yılına kadar devam etmesi planlanan katedralin en eski çanı “Emmanuel”in ve diğer dokuz çanın Paris’in ortam seslerine karşılık veren titreşimlerini Fransız yetkililerin verdiği özel izin sayesinde ve çanların her birine yerleştirdiği ivmeölçerler aracılığıyla kaydederek kendine özgü tarzıyla insan kulağının işitebileceği hâle getirdiği eser, bu mistik sesleri canlı bir bağlantıyla Paris’ten İstanbul’a taşıyor.


 


Paris’in mimari ikonlarından Centre Pompidou’da, yapının doğrudan Notre-Dame Katedrali’ne bakan terasına yerleştirilen bir hoparlör sistemiyle canlı olarak yayınlandıktan sonra İstanbul’da izleyicilerle buluşan Sessiz Yankılar: Notre-Dame, John Cage’in “müzik süreğendir; kesintiye uğrayan sadece dinleme eylemidir” düşüncesiyle yakından ilişki kurarken, Arter’e de projeye ev sahipliği yapan dünya müzelerinin ilki olma ayrıcalığını yaşatıyor.


 


Arter binasının -3. katında konumlandırılan on hoparlörle ziyaretçilerin keşfine açık bir ses ortamı meydana getiren Sessiz Yankılar: Notre-Dame, Bill Fontana’nın Arter’in performans salonlarından Karbon’da sergilenmeye devam eden İo’nun Yeni Sesi başlıklı yapıtıyla eşzamanlı olarak deneyimlenebilecek. Centre Pompidou tarafından eserin Paris’teki gösteriminin dokümantasyonu için hazırlanan video ve Fontana'nın Sessiz Yankılar: Notre-Dame başlıklı ses yerleştirmesiyle bağlantılı olarak ürettiği deneysel videosu ise 13 Eylül–4 Aralık 2022 tarihleri arasında Sevgi Gönül Oditoryumu’nda gösteriliyor.


 


Video gösterim takvimi:


Perşembe, Cuma, Cumartesi, Pazar


12:00, 14:00, 16:00, 18:00


 


* Centre Pompidou tarafından hazırlanan dokümantasyon videosunu izlemek için tıklayın.

Eser siparişi: Ircam – Centre Pompidou


Yapım: Bill Fontana Studio, Stephanie Camu, Southern & Partners Artist Management 


Ortak yapım: Ircam, Centre Pompidou


İşbirliğiyle: Établissement public chargé de la conservation et de la restauration de la cathédrale Notre-Dame de Paris


Desteğiyle: Hottinger Bruel & Kjaer, des Amis de Notre-Dame & Orange group


IRCAM bilgisayar destekli müzik tasarımcısı: Thomas Goepfer, Dionysios Papanikolaou


 


İstanbul Fransız Kültür Merkezi’nin değerli desteğiyle.


 


Bill Fontana


 


Bill Fontana (d. 1947, ABD) 50 yıla yayılan sanat pratiği boyunca ürettiği, ses alanındaki öncü araştırmaları ve çalışmalarıyla tanınır. Görsel ve mîmâri mekânlara ilişkin algılarımızla etkileşim kurmak ve bunları dönüştürmek için sesi heykelsi bir mecra olarak kullanan sanatçı, doğal ve insan üretimi sesleri kompozisyon bilgisinden hareketle bir araya getirerek dinleyicinin zihninde görsel bir çağrışım alanı yaratma potansiyeline sahip yapıtlar ortaya koyar.


 


Bu eserlerin önemli bir bölümü, CERN’deki Büyük Hadron Çarpıştırıcısı, Londra’daki Millennium Bridge, Normandiya sahilleri, San Francisco’daki sis düdükleri, balta girmemiş ormanlar, hidroelektrik türbinler ve kentsel alanlar gibi farklı kaynaklardan veri toplayan canlı dinleme ağları oluşturur. Fontana’nın çalışmaları, doksanların sonundan günümüze kadar, akustik mikrofonlar, sualtı sensörleri (hidrofonlar) ve yapısal/materyal sensörler (ivmeölçerler) kullanarak melez dinleme teknolojilerini keşfe çıkmıştır. Sanatçının daha yakın tarihli eserleri, ses ve video mecralarını buluşturan, görüntü ve ses arasındaki ilişkiye yönelik araştırmalardır.


 


Fontana’nın eserleri Whitney Museum of American Art, San Francisco Museum of Modern Art, Museum Ludwig (Köln), Kunsthaus Graz, Kolumba Kunstmuseum (Köln), Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia (Madrid), MAXXI (Roma), Naturhistorisches Museum ve Kunsthistorisches Museum (Viyana), Tate Modern ve Tate Britain (Londra), 48. Venedik Bienali, National Gallery of Victoria (Melbourne) ve Art Gallery of NSW’de (Sidney) sergilenmiştir. Uluslararası müzeler ve yayın kuruluşları için ses heykelleri üreten Fontana, aynı zamanda kamusal sanat çalışmaları ve radyo projeleri de gerçekleştirmiştir.


 


Fontana, 2013’te, bilim insanlarının düşünsel katkılarıyla sanatçıların hayal gücünü buluşturarak dijital yaratıcılığı yeni boyutlara taşıyan “Prix Ars Electronica Collide@CERN” ödülünün sahibi olmuştur. Fontana’nın aynı yıl katıldığı misafir sanatçı programı dahilinde CERN’de görev yapan bir kozmologla birlikte ürettiği Acoustic Time Travel (Akustik Zaman Yolculuğu) isimli projesi, Büyük Hadron Çarpıştırıcısı’nı dünyanın en büyük akustik enstrümanına dönüştürmüştür.


 


Thomas Goepfer


IRCAM Bilgisayar Destekli Müzik Tasarımcısı


 


2000–2004 yılları arasında Lyon’daki CNSMD’de flüt eğitimi alan Thomas Goepfer, aynı zamanda elektro-akustik ve bilgisayar temelli müzik araştırmaları alanlarında öğrenim gördü. Onur derecesiyle mezun olan Goepfer, ardından bilgisayar destekli müzik tasarımcısı olarak IRCAM ekibine katılarak kendini müzik araştırmaları ve üretimine adadı. Goepfer, IRCAM bünyesinde görev aldığı süre dahilinde Ivan Fedele, Gilbert Amy, Com que voz için Stefano Gervasoni ve Cristina Branco, Ensemble intercontemporain, Hypermusic Prologue isimli operası için Hèctor Parra, Les Bacchantes için Georgia Spiropoulos ve Médéric Collignon, John Cage’in Roaratorio’sunun icrası için Sarkis, Ivan Fedele ve piyano konçertosu için Philippe Manoury’nin de aralarında yer aldığı birçok besteci ve sanatçıyla ortak projeler gerçekleştirmiştir.


 


Dionysios Papanikolaou


IRCAM bilgisayar destekli müzik tasarımcısı


 


Dionysios Papanikolaou, besteci, icracı, yapımcı ve IRCAM’da bilgisayar destekli müzik tasarımcısıdır. 2007 yılında enstrümantal ve elektronik müzik (BBCNR, Paris-VIII, PSPBB, IRCAM) eğitimi almak için Paris’e taşındı. Profesyonel müzik dünyasında çeşitli roller üstlenen Papanikolaou, G. Eiffel Üniversitesi’nde profesör ve IRCAM’da bilgisayar destekli müzik tasarımcısı olarak çalışmasının yanı sıra birçok besteci ve grupla ortak projelere imza atıyor ve konser, tiyatro, yerleştirme, dans, video, sinema gibi farklı mecralarda bireysel üretimler gerçekleştiriyor. Papanikolaou’nun elektronik kültürü ve performansları temel alan çalışmaları geleneksel ve bilgisayar destekli kompozisyonu, elektronik canlı performansları ve doğaçlamayı karmaşık bir analog, dijital ve modüler ağda bir araya getiriyor. Papanikolaou’nun eserleri Fransa, İngiltere, Yunanistan, Almanya, Avusturya ve Finlandiya’da çeşitli festival ve konserlerde sunulmuştur.

Arter üyesi misiniz?
Üyelik programlarına ve üyelik ayrıcalıklarına göz atın
ARTER ÜYESİ DEĞİLİM ARTER ÜYESİYİM
Üye olmak ister misiniz?
Üyelik programlarına ve üyelik ayrıcalıklarına göz atın
ARTER ÜYELİK ÜYE OLMADAN DEVAM ET
Etiketlerle arama yapabilirsiniz
TÜMÜ
8-12 YAŞ
2015
ATÖLYE
CANLI
6-9 YAŞ
SERGİ TURU
FİLM
2018
2012
4-6 YAŞ
2017
SERGİ
2011
9-11 YAŞ
2014
ÇAĞDAŞ SANAT SEMİNERLERİ
ÇOCUK
2020
MÜZİK
DUYU TURLARI
ÇOCUK VE EBEVEYN
2019
DANS
8-11 YAŞ
7-12 YAŞ
TİYATRO
2016
ETKİNLİK
2013
HAREKET ATÖLYELERİ
ÇEVRİMİÇİ
ARTER ARAŞTIRMA PROGRAMI
PERFORMANS
YETİŞKİN
YORUMLAMA ETKİNLİĞİ
2010
REHBERLİ TUR
TARİHE GÖRE
Tümü
Bugün
Yarın
Bu Hafta...
Bu Hafta Sonu
Bu Ay
Ücretsiz etkinlikleri göster
TEMİZLE
UYGULA
Arter duyuru listesine kaydınız alınmıştır.
Lütfen tarayıcınızı en uygun boyuta getiriniz
Bu web sitesinde size daha iyi hizmet sunabilmek için çerez kullanılmaktadır. Kullandığımız çerezleri görüntüleyebilmek ve daha fazla bilgi almak için Gizlilik ve Çerez Politikası sayfasını inceleyebilirsiniz.
x