GERİ
15.04.2020-15.05.2020

#evdeçal: Arter Koleksiyonu'ndan Bir Seçki

SANATÇILAR:
Nevin Aladağ
Ali Mahmut Demirel
Cevdet Erek
Ayşe Erkmen
Annika Kahrs
Mikhail Karikis & Uriel Orlow
Sophia Pompéry
Sarkis

Arter, 15 Nisan–15 Mayıs 2020 tarihleri arasında çevrimiçi bir video seçkisi sunuyor. #evdeçal başlığını taşıyan seçki, Arter Koleksiyonu’ndan farklı icra yöntemleri aracılığıyla sesle ve müzikle bağlar kuran sekiz videoyu bir araya getirdi. 


Evde izlenmek üzere seçilen bu işler, sesin fiziksel kısıtların ötesine geçerek iletişim kurma, görünür kılma, yer değiştirme ya da karşı koyma imkânlarını hatırlatıyor.


 


Arter Koleksiyonu’ndan ikinci #evdeçal seçkisinin içeriğini buradan görüntüleyebilirsiniz.


 


Annika Kahrs
Kuşlara Çalmak, 2013
Video (renkli, sesli)
14′


Kuşlara Çalmak isimli videoda, bir piyanist evcil ötücü kuşlara Franz Liszt’in Deux Légendes bestesinin birinci parçası olan Assisili Aziz Fransis’in Kuşlara Vaazı’nı çalar. Liszt bu yapıtını hayvanların koruyucusu olarak bilinen, hayvanların ve bitkilerin de ruhları olduğunu savunan ve kuşları kutsayarak onlara vaazlar veren Aziz Fransis’ten ilhamla bestelemiştir. Kuşlara Çalmak iletişim, yorumlama ve çeviri konularını tersyüz ederek ele alır. Liszt’in bestesi kuşların “dilini” taklit etmeye çalışırken, bu performansta kuşlar kendi “dillerinin” bir insan tarafından icra edilen ve insani niteliğe sahip bir yorumunun dinleyicisi konumundadır.


 


Cevdet Erek
SSS – Sahil Sahnesi Sesi, 2006
Video (renkli, sesli)
5′18′′ (döngü)


SSS – Sahil Sahnesi Sesi’nde Cevdet Erek, doğanın tanıdık seslerinden birini, dalgaların sahilde çıkardığı sesi, iki elini bir halının üzerinde gezdirerek icra eder. Sanatçı, bu yapıtı ile 2012 yılında Kunststiftung NRW [North Rhine-Westphalia Sanat Vakfı] tarafından verilen Nam June Paik Medya Sanatı Ödülü’nü almıştır.



Mikhail Karikis & Uriel Orlow
Yeraltından Sesler, 2011–2012
Video (renkli, sesli)
6′47′′


Yeraltından Sesler isimli video İngiltere’nin güneydoğusunda 1980’lerde kapatılan bir kömür madenini, sesler ve madenin eskiden kurulduğu yerin güncel görüntüleri aracılığıyla yeniden canlandırılır. Eski kömür madeninin işçilerinden oluşan bir koro, Karikis ve Orlow tarafından davet edilerek yapıta ses verir. Koro üyeleri, madende gündelik çalışma rutinleri sırasında duydukları doğal ve endüstriyel sesleri çıplak sesleriyle taklit ederek yerin altından yüzeye taşır.


 


Sarkis
Başlangıçta, Çığlık, 24.02.1998
3′05′′


Başlangıçta [Au Commencement] başlıklı video serisi, Sarkis’in genellikle suluboya ile yaptığı, şiirsel bir deney veya ritüeli andıran performanslara odaklanır. Bu video serisinde sanat tarihsel imgeleri suluboya kullanarak su dolu küçük bir kap içinde yeniden oluşturan Sarkis, rengin suda akışını, hareketini, hızını ve suyun dibine çöküşünü takip etmeyi de mümkün kılar. Aynı seriden Başlangıçta, Çığlık isimli bu videoda sanatçı, fırçasını Edvard Munch’un Çığlık (1893) isimli yapıtından esinle hareket ettirir. 

Ali Mahmut Demirel
Hortum, 2000
Video (renkli, sesli)
3′16′′


Ali Mahmut Demirel’in Hortum isimli bu erken dönem video çalışmasında, zaptedilemez gibi görünen bir hortum etrafına su fışkırtarak dev bir metronomunkini andıran sesler çıkarır.



Sophia Pompéry
Kaval Oyunu, 2008
Video (renkli, sesli)
1′42′′ (döngü)


Sophia Pompéry’nin Kaval Oyunu’nda uçtan üflemeli bir müzik aleti olan kavalın sürekli ve duygulu sesi, bir sabun köpüğünü yavaş yavaş büyütür. Köpükten baloncuk büyüdükçe parlak, yuvarlak yüzeyine yansıyan görüntü de büyüyüp değişerek, geçicilik ve farklı bakış açıları üzerine şiirsel bir oyuna dönüşür.



Ayşe Erkmen
Emre & Dario, 1998 
Video (renkli, sesli)
12′10′′ (döngü)


Ayşe Erkmen’in Emre ve Dario isimli videosu, Dario Moreno’nun “İstanbul” şarkısında anlatılan Batılı bir adamın aşk, zenginlik ve başarıyı İstanbul’da bulma hayallerindeki oryantalist bakış açısıyla, şarkı eşliğinde neşeyle dans eden genç adamın sade ve modern kıyafetlerindeki ve hareketlerindeki zıtlığa odaklanır. Erkmen’in 1998 tarihli bu yapıtı, kültürel kalıpların karmaşıklığını, değişkenliğini ve yanıltıcılığını akla getirir.



Nevin Aladağ
Raise the Roof, 2007
Video (renkli, sesli)
9′


Nevin Aladağ’ın Raise the Roof isimli yapıtındaki dört kadın, kulaklıktan dinledikleri müzik eşliğinde, yüksek topuklu ayakkabılarını üzerlerinde durdukları katranlı zeminlere vurarak dans ederler. Her birinin dinlediği şarkıların isimleri ve süreleri giydikleri tişörtlerde yazılıdır. Doğu ve Batı Berlin sınırındaki eski bir kontrol noktasının çatısında gerçekleştirilen bu performansla, ilk bakışta yalnız ve birbirlerinden kopuk görünen kadınlar, sosyal kısıtlara aldırmaksızın müzik ve hareketle uyumlanma ve özgürleşme hissi uyandırırlar.

Arter üyesi misiniz?
Üyelik programlarına ve üyelik ayrıcalıklarına göz atın
ARTER ÜYESİ DEĞİLİM ARTER ÜYESİYİM
Üye olmak ister misiniz?
Üyelik programlarına ve üyelik ayrıcalıklarına göz atın
ARTER ÜYELİK ÜYE OLMADAN DEVAM ET
Etiketlerle arama yapabilirsiniz
TÜMÜ
SERGİ
ETKİNLİK
CANLI
MÜZİK
DANS
FİLM
YORUMLAMA ETKİNLİĞİ
ÇOCUK
SERGİ TURU
YETİŞKİN
ATÖLYE
HAREKET ATÖLYELERİ
ÇAĞDAŞ SANAT SEMİNERLERİ
DUYU TURLARI
PERFORMANS
4-6 YAŞ
8-11 YAŞ
8-12 YAŞ
9-11 YAŞ
ÇOCUK VE EBEVEYN
6-9 YAŞ
ARTER ARAŞTIRMA PROGRAMI
TİYATRO
2020
2019
2018
2017
2016
2015
2014
2013
2012
2011
2010
7-12 YAŞ
ÇEVRİMİÇİ
REHBERLİ TUR
TARİHE GÖRE
Tümü
Bugün
Yarın
Bu Hafta...
Bu Hafta Sonu
Bu Ay
Ücretsiz etkinlikleri göster
TEMİZLE
UYGULA
Arter duyuru listesine kaydınız alınmıştır.
Lütfen tarayıcınızı en uygun boyuta getiriniz
Bu web sitesinde size daha iyi hizmet sunabilmek için çerez kullanılmaktadır. Kullandığımız çerezleri görüntüleyebilmek ve daha fazla bilgi almak için Gizlilik ve Çerez Politikası sayfasını inceleyebilirsiniz.
x